Головна » Статті » Мої статті

Універсальний прийом "Шапка запитань"

Даний прийом педагогічної техніки, автором якого є А.П. Ершова (співавтор В.М. Букатов по відомій книзі про театральну педагогіку) був показаний і описаний не лише  для  використання при роботі з літературним текстом, але у тому числі і в інших педагогічних ситуаціях. Навіть у такій незвичайній, як батьківські збори.  Мета цієї статті – показати, що цей прийом може охопити майже всі учбові предмети.

Отже, суть прийому в наступному.  Учень формулює питання  по темі, що вивчається, на листочку паперу і кидає в шапку.  Таких шапок – три.  У одну складають питання, перевіряючі знання тексту; У іншу — враження, що з'ясовують, від художнього твору, думки про персонажів; У третю шапку кладуться питання, на які самому запитувачу важко відповісти. Як бачимо, даний прийом частково перекликається з тими інтерактивними прийомами, які допомагають організувати самостійну роботу учнів з учбовим матеріалом. 

Проте ШАПКА ПИТАНЬ, як прийом вимагає деякої формалізації, щоб зробити його універсальним.  По-перше, необхідно чітко сформулювати перед учнями учбові завдання.

 По-друге, сформулювати так, щоб дані завдання можна було виконати з усіх учбових предметів. Перша шапка  Сюди розміщуються питання, що вимагають репродукції знань.  Питання на репродукцію знань по даній темі.  Вони можуть починатися із слів  Коли ..?  Скільки..?  Хто..?  Що..?  Або формулюються питання про так звані процесуальні знання.  Чому..? (пошук причинно-наслідкових зв'язків)  Як..? (що описують якісь процеси) Отже, питання першої шапки дозволяють зміцнити і збільшити знанієвий багаж.

 Друга шапка  Можна запропонувати хлопцям формулювати питання, які б формулювалися  по наступному алгоритму:  «Я вважаю, що … А ти як думаєш (вважаєш)?»  Питання другої шапки теж важливі, оскільки вони закликають висловити оцінні думки.

 Третя шапка  Може містити наступні завдання:  Запишіть ті питання, на які вам важко відповісти. або  сформулюйте питання по даній темі, на які не можна знайти відповідь в тексті підручника.  Ці питання можуть починатися із слів “Я не знаю.”  Питання третьої шапки дозволяють учневі оцінити свій рівень знань і в той же час направити на розширення свого кругозору.

Цей прийом можна використовувати як при закріпленні вивченого, так і на початку вивчення нової теми.

  Отже, скарбничка вчителя поповнилася ще одним добротним дидактичним прийомом.

Категорія: Мої статті | Додав: Полуда (20.12.2014)
Переглядів: 379 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar